חברי מועדון? נהנים מהנחות, צוברים נקודות, ומקבלים מתנות! התחברות/הצטרפות

R3 = המתכון לעולם יפה יותר ?!

Recycle, Reuse, Reduce – מה זה אומר ?  

בעולם בו אנו חיים תרבות הצריכה הולכת וגדלה חדשות לבקרים, ושאלות לגבי האופן בו אנו צורכים וכיצד תרבות הצריכה מתפתחת, הופכות להיות גורליות לחיי הפלאנטה ולעתיד כדור-הארץ והחיים של כולנו.

כולנו כבר יודעים שהפסולת שאנו זורקים מורכבת בעיקרה ממשאבים היכולים לשמש כחומרי גלם למוצרים אחרים. אבל כמה מגישה זו נוגעת לתפישת הצריכה שלנו ? הרי במקום להשתמש בעוד ועוד משאבי טבע ההולכים ומדלדלים אפשר לחזור ולהשתמש באותם חומרים שכבר קיימים ולצור מהם חומרים שונים או מוצרים חדשים, עדכניים, אופנתיים ושימושיים.

האם אפשר ליצור עולם ללא “פסולת” ? כיום מרבית הפסולת בעולם בכלל ובישראל בפרט, מגיעה לאתרי הטמנה ונקברת באדמה על כל ההשלכות הסביבתיות שיש לכך: פליטת גזי חממה, זיהום קרקעות ומקורות מים, תפיסת שטחים פתוחים ועוד…

כמויות הייצור בעולם המערבי רק הולכות וגדלות בקצב מסחרר וסביר להניח שבתרבות השפע המתפתחת אנו לא נפסיק לצרוך, לכן הפתרון טמון באופן הצריכה ובמודעות שאנחנו מייצרים לתהליכי הייצור, החומרים והמרכיבים שמהם נוצרים אותם המוצרים שאנו צורכים.

eco-system

בעולם כזה, גישת ה R3 – הופכת להיות מוסכמה חיונית ורלוונטית יותר ויותר מידי יום.. בישראל גישה זו עדיין פחות מוכרת וניכר שכבר ממש הגיע הזמן שנכיר בה ונבין את המתכון הסודי הזה 🙂

גישה זו מתארת דרכים לניהול פסולת והפחתתה בתהליכי הייצור השונים שמאפיינים את עולמנו. באמצעותה אנו יכולים להנות מצריכה מודעת, העושה שימוש חכם ואיכותי יותר במשאבי טבע, מעלימה את תופעת ה”פסולת” בדרכים יצירתיות, ופועלת במטרה להקטין את הנזק שנגרם לכדור הארץ על ידי תרבות הצריכה האנושית.

יתכן ואי אפשר לשנות את כל אופני הצריכה שלנו כל הזמן, אך הגישה שלנו תומכת בכיווניות עצמה! בצריכה המודעת, זו הפועלת במטרה לעשות שינוי קטן אחד בכל פעם, לתמוך בערך כלשהו שהוא ידידותי לסביבה בכל מוצר שאנו צורכים, ולאמץ אחד ממרכיבי ה-R3 בכל מוצר שאנו יוצרים / קונים.

מהם מרכיבי ה R3  ?

Recycle, Reuse, Reduce = R3

R3

 

מיחזור – Recycle

רבים משתמשים במושג “מיחזור” לתאר שימושים חוזרים בחומרים ומוצרים, אולם מיחזור הוא מושג המתייחס לתהליך שינוי שחל בחומרי הגלם. רעיון המיחזור מבוסס על שימוש בחומר של מוצר קיים, עיבודו והפיכתו לחומר גלם חדש!

דוגמא מוכרת ונפוצה היא בקבוקי הפלסטיק הממוחזרים, אשר הופכים בתהליך המיחזור לחומר חדש כגון הפליז. ידוע כי הפלסטיק הוא חומר מזיק שאינו מתכלה ולכן נעשה מאמץ מיוחד למצוא פתרונות מיחזור אשר “ממירים” אותו לחומר חדש שיכול לשמש אותנו בדרכים שונות.

גם השימוש בעורות של חיות מהווה פגיעה ברורה וידועה בכדור הארץ ומביא להכחדות זנים שלמים של בעלי-חיים, המגמה הניכרת עם גדילת הצריכה המודעת שלא לעשות שימוש בעור, אינה “מעלימה” בבת אחת את מוצרי העור הקיימים בכמויות אדירות בעולמנו ולכן מפותחות בשנים האחרונות שיטות מיחזור עור יחודיות שמשתמשות בעור והופכות אותו לחומר חדש.

 

paper-think

 

דוגמא חדשנית לכך תמצאו אצלנו במוצרי העור הממוחזר של Paper Thinks – מדובר למעשה בשימוש בשאריות של עור אשר נגרסות לאבקה ובעזרת חומרים מקשרים וצבעים, יוצרים מהן חומר חדש שהוא יריעות ממוחזרות. יריעות אלו משמשות ליצור תיקים, מחברות ועוד מוצרי צריכה אופנתיים ועדכניים.

 

Blue-Q

דוגמא נוספת שאנו אוהבים במיוחד ומייבאים לישראל מזה שנים (בייבוא בלעדי) הם התיקים והארנקים המקסימים של המותג Blue Q – כולם עשויים משקי פול קפה לשעבר, אשר עברו תהליכי המסה ויצירת חומר חדש. התהליכים האלה יוצרים חומר חדש שלרוב לא דומה בכלל לחומר הראשוני ממנו הוא יוצר.

 

שימוש חוזר –  Reuse

הכוונה במושג זה היא בעצם שימוש נוסף במוצר לאותה מטרה שלשמה יוצר ובכך מניעת הפיכתו לפסולת מזהמת או לחילופין שימוש חדש במוצר / חומר שיצרו אותו במקור למטרה מסויימת אחרת. שימוש חוזר במקרה זה מתאר תהליך בו לאחר סיום “תפקידו” של המוצר (לפי מטרתו הראשונית), במקום להשליכו ובכך לייצר פסולת ולזהם את הסביבה, מייצרים ממנו מוצר חדש (תוך שימוש מופחת באנרגיה, חומרי גלם ומשאבי ייצור), ובכך נותנים לו חיים חדשים!

מגמת השימוש מחדש נתמכת כיום בעולמות ה Crafts ובאופנים שונים של DIY אפשר למצוא בלוגים שעניינם ברעיונות והשראות לשימוש חוזר שכל אחד מאיתנו יכול לעשות עם מוצרים שברשותנו, למשל כאן : 23 דרכים יצירתיות ורעיונות לשימוש חוזר בבקבוקי פלסטיק

מגמה זו של שימוש חוזר הופכת להיות גם סממן לאחריות סביבתית בקרב מעצבים, מותגים וחברות יצרניות שמפתחות דרכים יצירתיות משלהן לעשות שימוש חוזר במוצרי צריכה “בסיסיים” או כאלו שממשו את מטרתם, ואלמלא האחריות הסביבתית, הם יהפכו מיד לפסולת מזהמת.

 

escama studio

דוגמא לכך תמצאו אצלנו למשל בתיקים שאנו מייבאים מבית המותג האיכותי Escama Studio – תיקים אלו מיוצרים כולם מלשוניות של פחיות שתייה מאלומיניום, אשר במקור מסיימות את “תפקידן” אחרי פתיחת הפחיות. יצירת מוצרים חדשים מהלשוניות (שאינם קשורים לייעוד המקורי שלהן) היא למעשה שימוש חוזר מובהק.

דוגמאות נוספת שיש אצלנו הן שרשראות העשויות מרוכסנים (ריצ’רצ’ים), תיקים מעטיפות של ממתקים ועיתונים, תכשיטים עשויים מעיצוב קפסולות קפה משומשות ועוד.

 

הפחתה וצמצום פסולת – Reduce

ישנם דרכים שונות המתפתחות בעולם בשנים האחרונות אשר תומכות בהפחתה של הייצור. הדבר אינו אומר לחיות בחוסר אלא מעודד מציאת פתרונות יצירתיים לשימוש בתהליכי הייצור במרכיבים וחומרי גלם קיימים, שאלמלא כן יהפכו לפסולת מזהמת.

אחת הדרכים היפות להפחתה מסוג זה היא שימוש בעודפים של חומרים ויצירת מוצרים אחרים. לדוגמא תמצאו אצלנו את תיקי המותג האיטלקי Smateria – אלו תיקי רשת חזקים ואיכותיים, אשר הרשת ממנה הם עשויים, מקורה בעודפים של רשתות שמיועדות לשימוש בענף הבנייה. האחריות הסביבתית של החברה הובילה אותה לקחת רשתות שלא עומדות בתקן בניה אך ניתנות לשימושים אחרים, וכך במקום להיזרק לאשפה ולזהם, רשתות אלו מעובדות כחומרי גלם מעולים לתיקים אופנתיים.

smateria

 

המשך יבוא… בפוסט הבא!

בינתיים, מקווים שהיתה לכם קריאה מהנה, מעוררת השראה ומועילה.

נשמח לתגובותיכם וכמובן אם תבחרו לשתף ולפרגן… למען עולם יפה יותר לכולנו !

שלכם, מדאו אקו-שיק

תפריט נגישות
Instagram